Pedagogisch project
1.1. Onze school: een geloofsgemeenschap.
De christelijke zingeving en beleving doordringt het hele schoolgebeuren.
- De inspiratiebron van ons opvoedingsproject is Jezus Christus.
- Wij hebben de opdracht om de kinderen te laten kennismaken met het leven en de leer van Christus.
- Zendingsopdracht: van de leerkrachten wordt verwacht dat ze deze waarden verkondigen en voorleven.
- Van de ouders wordt verwacht dat zij loyaal zijn t.o.v. het geheel van de geloofsopvoeding voor de kinderen.
- De leerlingen nemen deel aan alle gebeds- en sacramentele vieringen binnen schoolverband.
1.2. Onze school: een leergemeenschap.
Wij streven naar kwaliteitsonderwijs.
- Het kind staat centraal
o bijzondere zorg voor de ‘kleinen’: kansarmen en zwakkeren.
o respect voor en aanvaarding van elk kind.
o elk kind heeft recht op vorming, aangepast aan zijn mogelijkheden.
o maximale ontplooiingskansen voor elk kind
▪ het totale kind ( hoofd, hart, handen )
▪ elk kind is anders
- Een dynamische school die werkt aan haar deskundigheid
o streven naar verdere uitbouw en verbetering
o openstaan voor vernieuwing
o begeleiding en nascholing zijn voor ons belangrijke hulpmiddelen
- Zorg
o Aan kinderen die leerachterstand oplopen, kan er hulp geboden worden door de zorgleerkrachten.
o De hulpvraag gebeurt steeds door de klasleerkracht. De ouders worden op de hoogte gebracht.
o De geboden hulp kan in of buiten de klas zijn, individueel of in kleine groepjes.
o De zorgcoördinator begeleidt de aanpak van extra-zorgbehoevende leerlingen.
1.3. Onze school: een leefgemeenschap
Het verwezenlijken van een ‘hechte’ school- en klasgemeenschap.
- Wij besteden tijd & aandacht aan het verwezenlijken van positief menselijke relaties tussen alle participanten
(schoolbestuur, personeel, ouders, kinderen, CLB, oudercomité, ...) zowel binnen als buiten onze school.
- Onze klas, onze school is geen eiland: wij werken zoveel mogelijk loyaal samen, ookmet andere scholen.
Onze school voelt zich verbonden met de parochie en de lokale gemeenschap.
- Wij willen opvoeden tot sociale ingesteldheid en ruimdenkendheid in een pluriforme samenleving.
Daarom willen we maximale kansen geven aan elk kind, zowel op het vlak van godsdienst- als van waardenbeleving en engagement.
- Wij hebben eerbied voor de godsdienstige gezindheid van anderen zonder evenwel onze eigenheid prijs te geven.
- Leefregels die door de leden van de gemeenschap moeten gerespecteerd worden, leest u in het schoolreglement.